Revitalisering of ontgroening van Kerensheide?

Als we naar de bus lopen om in Heerlen naar de film van Al Gore te gaan, zijn de bomen, die stonden langs het autopad achter onze woningen, zo goed als verdwenen.
De houthakselaar en kettingzaag hebben hun werk gedaan.

Ik besef dat ik de eekhoorns niet meer over de daken van de huizen achter mij zal zien lopen. Er is geen boom meer om als opstapje dienst te doen
Ik weet ook niet waarom de bomen weg moeten. De woningbouwvereniging ” Maaskant Wonen” heeft daar altijd vreemd over gedaan. Twee jaar geleden werd de eerste aanval op de bomen ingezet. Nu is het karwei afgemaakt. Ik weet niet of ik de kapvergunning gemist heb, of dat ze ooit gepubliceerd zijn.
De bomen zijn weg.

En bij mij naast, op het kerkhof, is iemand in een hoogwerker ook weer eens bezig met het aantal bomen drastisch te verminderen.
Het is ongelooflijk wat een kaalslag op dat eens zo groene kerkhof heeft plaatsgevonden sinds VIXIA er iedere week met een man of negen een paar dagen huishoud.
Geen wonder dat de uil van het kerkhof verdwenen is.
In stilte een graf bezoeken is voor vijf uur s’middags niet meer mogelijk.

Maar het kan ook moeilijk anders in een wijk waar de bewoners, als hen gevraagd wordt naar milieuklachten, weten te klagen over onkruid op straat en hondenpoep. Maar geen hinder ondervinden( Zie Blog van 12 maart) van de bedrijven in de omgeving.
En dat terwijl ik toch bij zuid westen en oostenwind de snelweg hoor. En regelmatig DSM of de DSM haven hoor en ruik.
Toen mijn dochter nog op kamers in Eindhoven woonde, vrijwel in het centrum, verbaasden wij ons keer op keer over de stilte die daar heerste.
In Stein is het nooit stil.

Geef een reactie

